Cum calculăm adevărata valoare a unui link?

by Cristina Andrei on 01/11/2011 · 46 comments

Valoarea unui link

Link-urile nu sunt egale ca valoare. Cea mai bună dovadă este chiar evoluţia conceptului de PageRank (importanţa relativă a unei pagini web calculată cu ajutorul link-urilor) în viziunea celui mai puternic motor de căutare:

“PageRank poate fi înţeles ca un model de comportament al utilizatorului. Presupunem că există un vizitator întâmplător (“random surfer”) care pleacă de la o pagină web şi dă click pe link-uri […] până se plictiseşte şi reia procesul pe o altă pagină întâmplătoare. Probabilitatea ca acel vizitator să ajungă pe o pagină se numeşte PageRank.” (Google “Random Surfer” Model, 1998)

Pornind de la această egalitate întâmplătoare a link-urilor, Google îşi nuanţează treptat poziţia, ajungând în 2010 la modelul vizitatorului raţional (“reasonable surfer”) care indică faptul că:

“Atunci când accesează un document cu o serie de link-uri, vizitatorul va da click pe câteva dintre ele cu o mai mare probabilitate.” (Google Reasonable Surfer Model, 2010)

Ce înseamnă toate aceste lucruri pentru noi? Înseamnă că, înainte de a ne apuca de campania de link building pentru site, trebuie să identificăm adevărata valoare a link-urilor vizate.

Segmentarea paginii web şi evaluarea link-urilor

Pentru a oferi rezultate cât mai bune utilizatorilor, motoarele de căutare analizează cele mai importante segmente ale unei pagini web. Conţinutul unic trebuie diferenţiat de elementele comune (header, footer, meniu, blogroll şi alte elemente navigaţionale), iar link-urile amplasate în toate aceste segmente au, de asemenea, o valoare diferită.

VIPS Page Segmentation

Ceea ce contează pentru motoarele de căutare este extragerea informaţiei unice dintr-o pagină (blocul de conţinut) şi diferenţierea ei de elementele repetitive (sitewide).

Mai mult, link-urile din acest conţinut unic pot fi segmentate după:

  • poziţie (cât mai sus în text);
  • context (cuvintele care înconjoară link-ul pot aduce informaţii suplimentare despre acesta);
  • număr de cuvinte-cheie în anchor text;
  • tip de link (text sau imagine, cu accent pe primul);
  • spaţii “albe” (“visual gaps“) pentru distingerea resurselor de la sfârşitul unui articol de textul propriu-zis.

Tipuri de link-uri (şi avantaje SEO)

Aşadar, care sunt link-urile cele mai valoroase pentru campania de link building? De ce link-uri avem neapărată nevoie pentru profilul site-ului şi care sunt cele care ne aduc mai puţine avantaje SEO?

În ordine descrescătoare ca valoare şi importanţă pentru eforturile de optimizare:

  1. link-uri editoriale/ în text (blocul de conţinut unic), în context relevant, amplasate cât mai sus în pagină (above-the-fold);
  2. link-uri la sfârşitul textului, oferite drept resurse (sunt amplasate în blocul de conţinut unic, însă nu sunt înconjurate de text, ci de spaţii “albe”;
  3. link-uri în header – informaţii foarte vizibile utilizatorilor, deci considerate importante;
  4. link-uri în sidebar / blogroll (mai mică importanţă datorită potenţialului de manipulare – link-uri plătite & link exchange);
  5. link-uri în comentarii (potenţial de spam, lipsă de relevanţă, nu sunt neapărat percepute ca un vot de încredere pentru pagina către care se face trimitere);
  6. link-uri în footer (istoric de spam, segment puţin vizibil vizitatorilor şi uşor de manipulat atât pentru link-uri interne cât şi pentru cele externe).

Pentru exemplificare:

Link & Page Segmentation

  • #1 – link editorial, extern – este cel mai important, fiind înconjurat de text (este perceput ca un vot de încredere către pagina indicată, deoarece aduce informaţie utilă);
  • #4 – link template-wide, extern (JS), social media;

Link & Page Segmentation

  • #2 – listă de resurse (cel mai important link este considerat primul din listă), link-urile nu sunt înconjurate de text (principiul spaţiilor “albe”);
  • #3 – link-uri în comentarii – separate de blocul de conţinut unic, potenţial de spam;
  • #5 – link-uri în sidebar, externe – importanţă redusă, posibilitate de anchor text “comercial”, suspiciune de link -uri plătite.

Concluzie

Înainte de a ne construi un profil de link-uri pentru site trebuie să fim atenţi atât la autoritatea site-ului vizat pentru link, cât şi la amplasarea acelui link. Determinandu-i astfel valoarea, îl putem include ca ţintă în campania de link building.

Dar mai multe despre metodele de a obţine link-uri de calitate în articolul viitor.

Resurse:

Despre autor

Cristina Andrei a scris 59 articole pe acest blog.

Global SEO & SM Manager @ Bitdefender, administrator Web Copywriter Blog.