Cum calculăm adevărata valoare a unui link?

by Cristina Andrei on 01/11/2011 · 46 comments

Valoarea unui link

Link-urile nu sunt egale ca valoare. Cea mai bună dovadă este chiar evoluţia conceptului de PageRank (importanţa relativă a unei pagini web calculată cu ajutorul link-urilor) în viziunea celui mai puternic motor de căutare:

“PageRank poate fi înţeles ca un model de comportament al utilizatorului. Presupunem că există un vizitator întâmplător (“random surfer”) care pleacă de la o pagină web şi dă click pe link-uri [...] până se plictiseşte şi reia procesul pe o altă pagină întâmplătoare. Probabilitatea ca acel vizitator să ajungă pe o pagină se numeşte PageRank.” (Google “Random Surfer” Model, 1998)

Pornind de la această egalitate întâmplătoare a link-urilor, Google îşi nuanţează treptat poziţia, ajungând în 2010 la modelul vizitatorului raţional (“reasonable surfer”) care indică faptul că:

“Atunci când accesează un document cu o serie de link-uri, vizitatorul va da click pe câteva dintre ele cu o mai mare probabilitate.” (Google Reasonable Surfer Model, 2010)

Ce înseamnă toate aceste lucruri pentru noi? Înseamnă că, înainte de a ne apuca de campania de link building pentru site, trebuie să identificăm adevărata valoare a link-urilor vizate.

Segmentarea paginii web şi evaluarea link-urilor

Pentru a oferi rezultate cât mai bune utilizatorilor, motoarele de căutare analizează cele mai importante segmente ale unei pagini web. Conţinutul unic trebuie diferenţiat de elementele comune (header, footer, meniu, blogroll şi alte elemente navigaţionale), iar link-urile amplasate în toate aceste segmente au, de asemenea, o valoare diferită.

VIPS Page Segmentation

Ceea ce contează pentru motoarele de căutare este extragerea informaţiei unice dintr-o pagină (blocul de conţinut) şi diferenţierea ei de elementele repetitive (sitewide).

Mai mult, link-urile din acest conţinut unic pot fi segmentate după:

  • poziţie (cât mai sus în text);
  • context (cuvintele care înconjoară link-ul pot aduce informaţii suplimentare despre acesta);
  • număr de cuvinte-cheie în anchor text;
  • tip de link (text sau imagine, cu accent pe primul);
  • spaţii “albe” (“visual gaps“) pentru distingerea resurselor de la sfârşitul unui articol de textul propriu-zis.

Tipuri de link-uri (şi avantaje SEO)

Aşadar, care sunt link-urile cele mai valoroase pentru campania de link building? De ce link-uri avem neapărată nevoie pentru profilul site-ului şi care sunt cele care ne aduc mai puţine avantaje SEO?

În ordine descrescătoare ca valoare şi importanţă pentru eforturile de optimizare:

  1. link-uri editoriale/ în text (blocul de conţinut unic), în context relevant, amplasate cât mai sus în pagină (above-the-fold);
  2. link-uri la sfârşitul textului, oferite drept resurse (sunt amplasate în blocul de conţinut unic, însă nu sunt înconjurate de text, ci de spaţii “albe”;
  3. link-uri în header – informaţii foarte vizibile utilizatorilor, deci considerate importante;
  4. link-uri în sidebar / blogroll (mai mică importanţă datorită potenţialului de manipulare – link-uri plătite & link exchange);
  5. link-uri în comentarii (potenţial de spam, lipsă de relevanţă, nu sunt neapărat percepute ca un vot de încredere pentru pagina către care se face trimitere);
  6. link-uri în footer (istoric de spam, segment puţin vizibil vizitatorilor şi uşor de manipulat atât pentru link-uri interne cât şi pentru cele externe).

Pentru exemplificare:

Link & Page Segmentation

  • #1 – link editorial, extern – este cel mai important, fiind înconjurat de text (este perceput ca un vot de încredere către pagina indicată, deoarece aduce informaţie utilă);
  • #4 – link template-wide, extern (JS), social media;

Link & Page Segmentation

  • #2 – listă de resurse (cel mai important link este considerat primul din listă), link-urile nu sunt înconjurate de text (principiul spaţiilor “albe”);
  • #3 – link-uri în comentarii – separate de blocul de conţinut unic, potenţial de spam;
  • #5 – link-uri în sidebar, externe – importanţă redusă, posibilitate de anchor text “comercial”, suspiciune de link -uri plătite.

Concluzie

Înainte de a ne construi un profil de link-uri pentru site trebuie să fim atenţi atât la autoritatea site-ului vizat pentru link, cât şi la amplasarea acelui link. Determinandu-i astfel valoarea, îl putem include ca ţintă în campania de link building.

Dar mai multe despre metodele de a obţine link-uri de calitate în articolul viitor.

Resurse:

Despre autor

Cristina Andrei a scris 59 articole pe acest blog.

Global SEO & SM Manager @ Bitdefender, administrator Web Copywriter Blog.

somnulescu January 12, 2011 at 10:52

Multumesc pentru idei, totul pare logic. Partea nasoala e ca atunci cand cineva face link building apeleaza la “3rd parties”, care se lauda cu mii de linkuri. Amplasarea acestora lasa insa de dorit.

E greu totusi cand ai mai multe siteuri sa te ocupi personal de link building.

Reply

Cristina Andrei January 13, 2011 at 12:08

Da, e foarte greu, dar nu mi-aş lăsa nici un site pe mâna altcuiva pentru link building.

Reply

Dragos Bunea January 13, 2011 at 14:11

De ce spui asta? Eu unul consider ca pentru a avea o campanie de link building de succes trebuie sa exista cel putin 3 oameni care sa se ocupe de ea. Spun asta pentru faptul ca uneori persoanele care nu sunt implicate direct in adminstrarea site-ului ci doar lucreaza pe un anumit segment cum ar fi crearea de link-uri pot semnala mai susor anumite nereguli. Acum depinde si de metodele alese pentru link building, de tipul site-ului si tinta acestuia.

Reply

Cristina Andrei January 13, 2011 at 14:16

E opţiunea mea, însă fiecare determină ce funcţionează cel mai bine pentru site-ul său. Depinde foarte mult de ce ai zis tu în ultima propoziţie. :)

Reply

Calin January 17, 2011 at 14:14

Dragos, fara sa ma erijez in purtator de cuvant, cred ca spune asta pentru ca poate :). Poate s-o spuna, poate s-o faca.

Pe de alta parte, acel numar, 3, e putin prea absolut ca sa fie valabil intr-o lume foarte relativa.

Fara sa fiu malitios, as vrea sa pun si eu o intrebare: mai au vreo valoare, in ziua de astazi, linkurile puse pe un blog (cum e cel al lui Dragos, de exemplu), fix pe cuvinte cheie, care aterizeaza fix pe pagina care trebuie? Mie unul mi se pare o tentativa destul de “transparenta” de a manipula relevanta pe care Google pune din ce in ce mai mult pret. “Nu stiu altii cum sunt … ” (cred ca Ion Creanga n-are site deci nu ajuta sa pun link pe fraza asta :) ), dar eu unul nu reactionez prea favorabil la genul asta de articole si linkuri care par a fi (sau hai s-o zic pe-a dreapta: sunt) scrise numai si numai din ratiuni ce tin de SEO.

Reply

Marius January 13, 2011 at 11:10

Exista un tool care sa scoata aceste informatii? Sa ii dai o lista de url-uri (de ex. cea din Yahoo links) + url-ul care te intereseaza si sa scoata niste metrici …

Reply

Cristina Andrei January 13, 2011 at 12:03

Cred că ţi-a răspuns deja Krumel aici chiar zilele trecute.

Reply

Andrei S January 13, 2011 at 14:11

Frumos articolul Cristina.

Am o intrebare:
Sa presupunem ca discutam despre un blog cu un PR mai ridicat pe prima pagina.
Ce valoareaza mai mult strict d.p.d.v. SEO: un review care contine un link editorial ( deci un link care apare pe o singura pagina a blogului ce este noua si are PR0 ) sau un link in sidebar / blogroll ( deci link sitewide )?

( Pe termen lung apreciez prima varianta deoarece sunt linkuri permanente, cele din sidebar / blogroll dispar in momentul cand se termina intelegerea. Ma intereseaza totusi care sunt mai ajutatoare in SERP in general ).

Reply

Cristina Andrei January 13, 2011 at 14:22

Depinde şi de poziţia acelei pagini de review în arhitectura site-ului. Dacă este o pagină “îngropată” nu te va ajuta prea mult acel link editorial (în text). Link-ul în sidebar va avea avantajul că este deja în prima pagină, deşi orice PR/ link juice se va împărţi la toate link-urile din acea pagină, fie dofollow sau nofollow.

Reply

Andrei S January 13, 2011 at 15:05

Da de gandit ultima fraza. PR/link juice se imparte…
Incerc sa privesc lucrurile in felul urmator: linkurile “absorb” si transmit. Linkurile nofollow transmit mai putin link juice dar… absorb la fel de mult ca cele dofollow?

Nici eu nu pricep prea bine ce am scris, incerc si alta formulare:
Avem o pagina cu 100 de linkuri. Si apare un link in plus dofollow. Acesta va fi la fel de util indiferent de urmatoarele situatii:
1.toate cele 100 de linkuri de pe pagina sunt dofollow
2.doar 50 din cele 100 sunt dofollow.
?!?

Reply

Cristina Andrei January 13, 2011 at 16:00

În ambele cazuri PR se împarte la 100 (+1). În al doilea caz, jumătate din cantitatea de link juice nu este folosită (nu se transmite prin nofollow), dar link-urile dofollow primesc jumătatea lor (PageRank Sculpting nu mai funcţionează).

Reply

Andrei S January 13, 2011 at 16:40

Multumesc pentru raspuns, lamureste multe lucruri!

Reply

Iulian Lita January 13, 2011 at 21:11

si totusi, tu ce crezi ca-i mai eficient d.p.d.v. SEO: un link contextual pe o singura pagina pe-un blog, sau un link in blogroll, care apare sitewide?:) de mult ma framanta problema asta

Reply

Cristina Andrei January 13, 2011 at 22:35

Link-ul editorial (contextual).

Reply

Sabau George January 13, 2011 at 22:33

Asta chiar nu stiam merci mult de informatii, foarte folositor aticolul !

Reply

Manuel January 14, 2011 at 01:05

Foarte utli de invatat ce ai scris aici. Am mai citit pe undeva ca trebuie sa fii foarte atent si la ce text incluzi in linkuri. Daca exista vreun link catre tine este important sa ai ceva care caracterizeaza websitul tau, unul doua cuvinte cheie in anchor. Un simplu “Click aici” nu ajuta nici din erpectiva SEO, nici din punctul de vedere al utilizatorilor. Este bun de aplicat ce am citit aici. Linkurile importante cat mai sus. Gotcha.

Reply

Mihail January 14, 2011 at 11:38

Ideea e ca foarte multi oameni nu stiu sa faca toate aceste lucruri si nici timp sa invete, asa ca le este mult mai usor sa apeleze la o firma specializata. Tu care te pricepi mi se pare normal sa doresti sa-ti faci singura partea de seo off-page.

Reply

mda January 18, 2011 at 14:00

Pana acum cateva luni, cand google a facut niste schimbari pe care nici ei nu le mai inteleg acum, prima pozitia pt “payday loans” era ocupata de un blog care avea linkuri numai din comentarii pe bloguri. Era probabil un cuvant de cateva milioane de USD pe luna si erau primii, fara sa aiba un link cumparat, doar din comentarii pe bloguri, nofollow si dofollow. Asa ca mai lasati teoriile cu pozitia pe pagina, relevanta si alte prostii. Tot ce conteaza e anchor textul si trust-ul domeniului unde e facut acest link..

Reply

Cristina Andrei January 19, 2011 at 00:45

“Erau” primii? Adică nu mai sunt? Deci nu mai contează doar comentariile lor pe bloguri şi anchor textul? Hmmm… mă întorc la teoriile mele despre relevanţă.

Reply

Andrei S January 19, 2011 at 19:50

Pai propun sa lasam in pace si teoriile cu anchor textul si trust-ul domeniului. De fapt hai sa lasam in pace orice tine de SEO deoarece este plin de teorii, nimic nu este exact. ( vorbesc ironic… )

Reply

bogdan January 18, 2011 at 20:52

Acum cred ca important este si ce public tinta ai. De obicei poti sa pui linkuri dar daca nu sunt apropiate de domeniul tau conteaza mai putin. Si domeniul in care isi desfasoara activitatea este un punct in plus pentru o sursa de link.

Reply

Otto Pop January 20, 2011 at 21:44

Intr-adevar corect tot articolul, si foarte interesant nu stiam chiar toate aceste lucruri.

Reply

Eugen January 21, 2011 at 12:51

Asta să însemne că linkurile dofollow din semnăturile din forumuri nu fac nici 2 parale?

Reply

Cristina Andrei January 21, 2011 at 13:21

Nu neapărat, pot transmite şi ele puţin link juice, ai control asupra anchor text-ului, iar folosite inteligent îţi pot aduce trafic de calitate (vizitatori interesaţi) şi, indirect, alte link-uri.

Reply

Calin January 21, 2011 at 13:26

Nu stiu exact care e situatia in momentul asta, insa “normal” ar fi ca prezenta unui link intr-o semnatura sa fie cel mult un semnal pentru Googlebot ca exista si acel site. Si cam atat. Fara nici un fel de juice transfer. Prin “normal” inteleg “relevant” aici. Nu vad de ce site-ul X, care se ocupa cu business-ul X1 sa fie mai relevant decat site-ul Y, din acelasi business, pentru simplul fapt ca X are linkuri din semnaturi de pe forumuri care se ocupa cu businessurile Y, Z si T, sau din diverse comentarii pe bloguri, unde anchor textul e numele celui care posteaza, mai ales ca de multe ori vezi posturi de tipul “Interesting article, I’ve bookmarked it”.

Reply

Cristina Andrei January 21, 2011 at 13:36

Teoretic, cu cât sunt mai uşor de manipulat, le scade importanţa. Practic, mai sus se vorbea de ranking doar din comentarii pe bloguri (pe .com), dar şi de o schimbare recentă în evaluarea Google, ceea ce iarăşi mă duce spre prima frază.

Din câte am observat eu pe .ro, schimbarea anchor text-ului din semnătura de pe forumul Seopedia (pentru un test pe care îl efectuez), nu a adus schimbări importante de ranking pentru blog. Asta îmi spune că acea semnătura nu are foarte mare impact, deşi vine de pe un site (tematic) relevant.

Testul continuă. :)

Reply

Calin January 21, 2011 at 13:39

Ai inclus cumva in test si pozitia in SERPs pentru anumite keywords importante? Daca da, a fost “scuturata” in vreun fel? Pentru ca pana la urma cred ca mai mult decat PageRank (care sigur ca influenteaza pozitia) conteaza cat de usor te gaseste lumea pentru “target keywords”.

Reply

Cristina Andrei January 21, 2011 at 13:45

Desigur, la poziţia în SERPs mă refeream când am zis “rankings”. A fost o urcare bruscă de 10-15 poziţii (în decurs de câteva zile), apoi o revenire lentă (în câteva săptămâni). Am testat şi cu anchor text schimbat în sidebar-ul altui blog (deci un alt sitewide), la fel s-a întâmplat.

Nu am testat încă pentru link-uri nou-obţinute (aveam deja ambele tipuri de link-uri de mai sus), însă este în plan. :)

Alin January 23, 2011 at 02:26

Bine, iti dai seama ca o “urcare bruscă de 10-15 poziţii (în decurs de câteva zile)” poate aduce suficiente beneficii pentru, sa zicem, un site de e-commerce. Cred ce este foarte important daca aceasta urcare te-a adus in primele 10 pozitii din SERPs.

Reply

Cristina Andrei January 23, 2011 at 02:34

A fost o urcare temporară, în pagina 9 din SERPs pentru o căutare foarte competitivă pe .ro. Caut să obţin o poziţie stabilă în prima pagină, însă fără a forţa lucrurile, testând puţin câte puţin metodele care funcţionează.

Dar mai multe despre experiment într-un viitor articol dedicat. :)

Reply

Mihaela January 24, 2011 at 20:51

Cristina, ce ne poti spune despre valoarea unui link intr-un director web gratuit? Daca il fac link sponsorizat, ar fi mai valoros pentru mine? Mersi mult!

Reply

Dan Stativa January 25, 2011 at 16:16

Mihaela, o sa incerc si eu sa raspund la intrebarea ta fiindca am inscris la greu in directoare mai multe site-uri si de la prima incercare pana la ultima am rafinat procesul de fiecare data.
In primul rand as vrea sa stabilim daca vorbim de un director major sau de oricare din cele aprox 300-400 de directoare free/reciprocal. In principiu sunt foarte putine directoare romanesti unde merita sa platesti link-ul sponsorizat, 2-3. Dar in mod normal daca vei dori o pozitie sponsorizata beneficiile sunt mai mici in ce priveste urcarea in rankings, mai degraba vei primi trafic de pe acel director. Principalul avantaj al directoarelor, pe langa faptul ca sunt o sursa gratuita de link-uri accesibila oricui, este faptul ca site-ul tau va fi listat pe o pagina care contine si alte link-uri/text descriptiv, din acelasi domeniu cu site-ul tau. Te vei afla pe o pagina keyword rich, cu zeci de cuvinte cheie din domeniul site-ului tau, fie ca vorbim de prima pagina sau a 50a pagina a categoriei. In timp toate link-urile din directoare se indexeaza, toate. Chiar si cele de pe ultima pagina. Ideea e ca pozitia sponsorizata in arhitectura site-ului si si a paginii nu cred ca va compensa faptul ca pagina e plina de link-uri externe. Mai rau, tot site-ul e plin de link-uri externe, nu are alt continut.
Eu personal inscriu un site pe toate directoarele existente, folosind 3-4 ancore/texte descriptive diferite, fara sa platesc nici o sponsorizare. Sunt cateva directoare carora le dau link reciprocal, dar doar pentru un timp. Consider ca merita sa faci asta numai cu cele mai mari, care au trafic mare si ies in serps pe anumite cuvinte cheie inaintea site-urilor inscrise in ele.
Long-story short, ai 2 alternative mult mai eficiente la inscrierea platita:
1. poti cumpara un link sitewide pe un site mai mic, dar cu un profil de link-uri mai curat, care are mai multe inbound-uri naturale. Incearca piata de link-uri de pe trafic.ro
2. poti cumpara la aceiasi bani link cu articol cu tot pe un blog, preferabil tangent cu domeniul site-ului tau. Ai grija ca articolul sa se afle la maxim 2 click-uri distanta de / si dupa ce trece timpu-ul. Sa fie etichetat corespunzator.
Cam asta e parerea mea, o rog pe Cristina sa ma corecteze si sa ma completeze :)

Reply

Cristina Andrei January 25, 2011 at 16:48

@Dan: Bine spus. :)

@Mihaela: Nu recomand directoarele care cer link exchange, de obicei acestea ies în avantaj, nu site-ul tău.

Link-urile sponsorizate sunt mai vizibile pe site şi pot primi un pic mai mult link juice, atâta timp cât sunt afişate primele pe pagini importante. Când nu mai plăteşti – nu mai ai acel link.

La ce mă uit când verific un director gratuit: aspect (dacă e spammy/ plin de reclame), PageRank, mozRank şi TrustRank din toolbar-ul de la SEOmoz, număr de domenii care dau link şi nr. de link-uri obţinute, dacă oferă link dofollow sau face redirect, dacă acel link oferit e într-o pagină îngropată, dacă are o arhitectură a informaţiei OK şi categoria unde înscriu primeşte link juice… Pe scurt. :)

Reply

Mihaela January 26, 2011 at 03:34

Va multumesc Dan si Cristina pentru raspunsuri. Imi va lua ceva timp sa “diger” informatia si sa ma mai documentez pe google despre “redirect” “linkjuice” “link sitewide” :)) Sunteti extraordinari!

Reply

SerbanC January 28, 2011 at 23:45

Personal consider campania de link-building cea mai neplacuta activitate pe care o poate avea un webmaster. In plus, necesita atat de mult timp, care ar putea fi directionat catre continut. Dar se pare ca fara asa ceva nu se poate…

Reply

andreea L January 29, 2011 at 17:10

Salut!
Sunt de acord cu Sergiu, in crearea de linkbuilding (aici ma refer doar la inscrierea in directoare) cel mai bun angajat ar fi un chinez batran care inca vede destul de bine.
Intrebare: cum reusesti sa faci link exchange cu un site bun, cu PR mare si cu subiectul siteului tau si anume sa reusesti sa pui linkul siteului tau in headerul sitreului respectiv? Din ce ai scris tu, am inteles ca acelea sunt cele mai valoroase/pline de suc link exchange-uri. Daca am inteles bine, please help! :)

Reply

xalanea January 30, 2011 at 12:49

n-am avut rabdare sa citesc toate comentariile. totusi, n-ai spus nimic de linkurile aplasate in semnaturile de pe forumuri, la care majoritatea apeleaza pentru link building.

altfel, e foarte greu sa scrii continut bun iar lumea sa-ti dea link intr-un articol. nu numai ca e greu sa scrii continutul, dar si daca-l scrii, sunt sanse minime ca un bloger cu PR bun sa ajunga pe blogul tau si sa-ti dea link.

still, foarte cool sa vad o fata care vorbeste despre SEO :-)

Reply

Cristina Andrei January 30, 2011 at 14:40

Vorbisem despre asta chiar puţin mai sus: http://www.webcopywriter.ro/2011/01/11/valoarea-unui-link/#comment-6131. Uneori merită să ai mai multă răbdare. ;)

E greu să scrii conţinut bun, e greu să îl şi promovezi, să afle lumea de el, însă dacă nu faci un efort nu poţi obţine link-uri de calitate.

Reply

nepriceputu February 1, 2011 at 21:52

Din pacate, in ultima vreme, site-urile cu pageranking mare au atins acea autosuficienta care le permite sa se uite de sus la cei “mici” si sa-i ignore cu desavarsire, chiar daca informatiile expuse de acestia sunt de valoare. Si nu ma refer la siteurile cu continut concurent, unde aceasta optica ar avea o logica… Tot mai mult trebuie un webmaster sa apeleze la ajutorul bloggerilor pentru a avea referinte de valoare – si e trist.

Reply

Mihaela February 3, 2011 at 22:48

Apropo de ce spunea xalanea… ar fi interesanta o lista de forumuri care au atributul dofollow. Stie cineva?

Reply

Dorina Costras February 4, 2011 at 11:55

@Mihaela – Bineinteles…exista.
In alta ordine de idei, o intrebare Cristina. Pot spera la un sfat referitor site-ul pe care imi promovez picturile?

Reply

Cristina Andrei February 4, 2011 at 12:15

Dacă pot să ajut, cu plăcere. :)

Reply

Leave a Comment