Articolele vechi de pe blog, o problemă SEO ascunsă

by Cristina Andrei on 10/29/2011 · 9 comments

Indexarea articolelor vechi de pe blog

Se vorbește mult pe .ro despre optimizarea blogurilor – un lucru pozitiv, de altfel. Știm cu toții că este bine să scriem conținut de calitate, să avem H1 pe titlurile articolelor, title tag-uri care să includă cuvinte-cheie și meta descrieri care să invite la click. ALT textul pentru imagini nu ar trebui să mai ridice vreo problemă, iar link-urile interne sunt un “secret SEO” deconspirat de ceva timp.

Ce se întâmplă, însă, cu aceste articole optimizate, odată ce părăsesc prima pagină? Deși indexate rapid de motoarele de căutare, ele își pot pierde treptat valoarea, în funcție de locul ocupat în structura site-ului.

3 Factori-cheie: indexare, “link juice” și autoritate

Blogurile au, din start, un mare avantaj SEO. Orice probleme legate de indexare sunt rezolvate foarte ușor de WordPress (prin ping-uri / notificări automate și plugin-uri XML sitemaps), așadar motoarele de căutare accesează imediat conținutul publicat.

Depinzând și de cât de prolific este autorul, articolele de pe blog nu rămân foarte mult pe prima pagină, intrând automat într-un con de umbră. Este important ca ele să fie scoase la lumină, indiferent de vechime, din considerente de usability, dar mai ales de SEO.

Un articol vechi, deja indexat și optimizat, își poate pierde din avantajele inițial obținute dacă nu este susținut (prin “link juice”) de arhitectura site-ului. Așadar, dacă nu primește link de la pagini importante va avea o autoritate scăzută și nu va putea obține poziții bune în SERPs pentru cuvintele-cheie pe care le vizează. Chiar și atunci când este ajutat de link-uri externe, un loc stingher în structura site-ului îi poate scădea beneficiile câștigate.

Ce se poate face cu articolele vechi de pe blog?

Există mai multe modalități de susținere prin link-uri a articolelor vechi de pe blog:

  • cornerstone content – gruparea articolelor de calitate în categorii principale, care să fie mereu prezente în meniul blog-ului; acest lucru garantează un transfer consistent de “link juice”, dar și direcționarea traficului către cele mai importante resurse;
  • arhive – colecția de articole din fiecare lună este un veritabil sitemap care permite transferul de autoritate către paginile mai vechi;
  • tag-uri – direcționează cititorii către punctele de interes de pe blog, dar și motoarele de căutare.

Din nefericire, simplul fapt de a avea toate aceste elemente prezente pe blog nu garantează soluționarea problemelor. După cum vom vedea imediat, acestea pot fi chiar agravate.

Greșeli frecvente pe bloguri

  •  arhiva de tip drop-down – nu permite indexarea link-urilor spre articolele conținute, fiind inutilă din punct de vedere SEO;

Exemplu: Iată cum văd cititorii o arhivă drop-down în sidebar-ul unui blog…

Arhiva si categorii pe blog

…și cum o indexează Google (după cum este afișat în Google Cache – Text Only):

Indexarea gresita a categoriilor pe blog

  • arhivele complete în sidebar – deși link-urile sunt valide, acest lucru nu garantează că vor fi toate indexate de Google, în special când numărul total al link-urilor prezente în pagină trece de 100, iar autoritatea acesteia nu este mare;
  • arhivele din footer – greu de accesat de roboții motoarelor de căutare, în special pentru blogurile cu multe link-uri pe prima pagină (articole, blogroll stufos, reclame); în plus, valoarea acestor link-uri este redusă de amplasamentul nepotrivit;
  • combinația de arhive, categorii și tag-uri – este “rețeta” sigură pentru conținut duplicat, în special atunci când categoriile și tag-urile sunt similare; chiar dacă se poate evita conținutul duplicat, rămâne totuși suspiciunea de “thin content” pentru Google, deoarece paginile nu au mare valoare;
  • paginația excesivă – recurgerea la paginație în detrimentul categoriilor sau tag-urilor este o greșeală, deoarece scade din cantitatea de “link juice” care este trimisă spre paginile poziționate inferior în arhitectura site-ului.

Care este cea mai bună variantă?

O soluție la toate aceste probleme putem găsi prin studierea modului în care Copyblogger are grijă de propriul conținut:

  • meniu /sidebar cu categorii principale;
  • pagină separată de arhive, care primește link dintr-o poziție privilegiată în sidebar;
  • listă completă de categorii și arhive lunare, care dau link-uri spre articolele publicate.

Iată cum ne putem asigura că elaborarea și optimizarea unui articol nu sunt în zadar. Și, pe lângă avantajele SEO câștigate, le oferim cititorilor noștri o direcționare sigură spre conținutul de calitate, indiferent de data publicării sale.

Alte resurse:

Despre autor

Cristina Andrei a scris 59 articole pe acest blog.

Global SEO & SM Manager @ Bitdefender, administrator Web Copywriter Blog.