Când metricii nu te ajută… să evaluezi calitatea unui site

by Cristina Andrei on 02/26/2012 · 9 comments

Google Panda

“Este mai bine să nu spui nimic, sau ceea ce spui să aibă o mai mare valoare decât tăcerea. […] Nu spune puțin în cuvinte multe, ci mult în cuvinte puține.” (Pitagora)

Iată câteva principii pe care le-aș numi “de bază” în SEO… și nu numai. Iar dacă vă întrebați care este legătura între un filosof grec de acum 2.500 de ani, SEO și ideea acestui nou articol de pe Web Copy, răspunsul este simplu: Google. :)

Am avut un an la dispoziție să observăm că Panda (o schimbare majoră în algoritmul Google) pune din ce în ce mai mult accent pe conținutul original, consistent și de calitate. Dar cum se definește “calitatea” unui site pentru un motor de căutare?

Înainte de a căuta KPIs și alți metrici în Analytics, putem găsi indicații în acest sens chiar pe blogul oficial Google: More guidance on building high-quality sites. Puse în context, ne vor ajuta să înțelegem de ce cantitatea și frecvența nu sunt automat asociate cu calitatea și relevanța.

  • “Cât de credibile sunt informațiile prezentate în articol?”

Avem încredere într-un site cu un design profesionist (prima impresie contează), cu o structură accesibilă (informațiile pot fi găsite ușor) și cu un conținut original (fiecare autor are “vocea” sa), scris de o persoană identificabilă.

  • “Este articolul scris de un expert sau de o persoană care este pasionată de domeniu, sau este lipsit de substanță?”

Nu este o noutate faptul că Google preferă paginile cu conținut substanțial și documentat – de aceea referințele / link-urile externe pot spori credibilitatea unui articol, prin asocierea acestuia cu resurse de calitate.

  • “Conține site-ul articole care sunt duplicate, repetă subiectul sau sunt redundante, cu aproximativ aceleași cuvinte-cheie?”

Dacă un site are foarte multe pagini indexate nu înseamnă automat că este de calitate. Paginile cu tag-uri (care grupează și repetă informațiile din articolele propriu-zise) nu sunt foarte utile pentru vizitatori, atunci când conținutul este structurat deja în categorii relevante sau beneficiază de o paginație corespunzătoare.

  •  “Este articolul scris corect, sau pare scris în grabă și neglijent?”

Până nu demult, scrierea voit incorectă pentru a varia cuvintele-cheie (“misspelling”) era o tehnică SEO des utilizată, pentru a profita de greșelile utilizatorilor. Acum a devenit un motiv în plus pentru Google de a cataloga o pagină ca fiind de slabă calitate.

  • “Este site-ul o resursă cu autoritate, putând fi recunoscut după nume?”

Surpriză: Google preferă brand-urile! Și de ce nu ar fi așa, dacă reputația în domeniu, popularitatea printre utilizatori și promovarea naturală (“word-of-mouth”) a unui site / serviciu îi validează acestuia calitatea?

  • “Ai recomanda această pagină prietenilor sau ai salva-o în bookmarks?”

Am discutat deja despre avantajele SEO pe care le poate aduce social media. Google+ nu este decât un alt motiv de a fi atenți la semnalele primite de la vizitatori… pentru că motoarele de căutare fac deja acest lucru.

Mai multe informații despre Google Panda:

Bonus:

Despre autor

Cristina Andrei a scris 59 articole pe acest blog.

Global SEO & SM Manager @ Bitdefender, administrator Web Copywriter Blog.