Google Zoo: Panda, Penguin și… alte lighioane

by Cristina Andrei on 05/18/2012 · 6 comments

Google Penguin update

Grădina zoologică de la Google s-a îmbogățit, după nesfârșita serie de update-uri Panda, cu modificarea de algoritm denumită Penguin. Resimțită pe plan global, această măsură anti-spam luată de Google afectează în special site-urile cu link-uri de slabă calitate.

Așadar, întrebarea la ordinea zilei în SEO devine: white hat, grey, black sau… Zebra hat link building? :)

Pentru a afla cât mai multe răspunsuri despre Google Penguin și impactul său în industria SEO, am invitat 3 specialiști români să răspundă la următoarele întrebări:

  1. Ce s-a schimbat în modul în care Google evaluează un site pentru ranking (on-page și off-page)?
  2. De ce trebuie să ne ferim acum în procesul de optimizare pentru a nu resimți scăderi de ranking-uri?

Razvan Gavrilaș – CognitiveSEO

Razvan Gavrilaș

Fondator CognitiveSEO

“Cu update-urile din ultimele săptămâni (și nu numai), Google pune și mai mult accent pe puterea brand-ului. Așadar, cu cât site-ul tău este mai “puternic” din punct de vedere al brand-ului, cu atât are autoritate mai mare.

Ca să fiu simplist în explicația Brand-ului din punctul de vedere al Google, acesta înseamnă cât mai multe link-uri cu anchor text cu numele brand-ului, în diverse combinații.

Anchor text-ul, ca și ranking factor, a scăzut și va scădea în continuare. Google își poate lua informații din vecinătatea link-ului și poate procesa acele informații și să le coreleze cu link-ul.

Legat de partea on-page, paginile importante trebuie să conțină conținut cât mai unic și de bună calitate. Nu trebuie optimizare excesivă on-page și off-page. Evoluția profilului de link-uri trebuie să fie cât mai naturală.

În final, nu trebuie să uităm că Google încearcă să analizeze și să rankeze site-urile după factori cât mai naturali. De aceea totul trebuie “să fie” (să pară) cât mai natural. Șansele de succes pe termen lung sunt mai mari.

De ce trebuie să ne ferim acum pentru a nu fi penalizați de Google? În puține cuvinte – “Orice pare artificial”.

Următoarele te pot penaliza:

  • Over-optimization (on-page/off-page)
  • Profil de backlink-uri cu discrepanțe mari, față de competitori care sunt autorități în domeniul respectiv.
  • Multe backlink-uri cu “money” anchor text și nu “brand”.
  • Conținut de slabă calitate.
  • Conținut generat în mod automat și duplicat.

Ca și sfat: Be unique and follow patterns, if you still want to do it artificially.”

Notă: Răzvan a scris un articol pe blogul CognitiveSEO despre identificarea link-urilor de slabă calitate, pentru evitarea penalizărilor: “Identify Low Quality Links Easily

Gabriela Andrei – Seogan

Gabriela Andrei

SEM Expert Seogan

“Cred  am nevoie de mai mult timp pentru a spune cum afectează Google Panda și Penguin evoluția site-urilor. :) Oricum, o să vă spun pe scurt ce am observat până acum pe site-urile pe care lucrez.

După Penguin am observat o scădere ușoară a paginilor dintr-un site care au fost supra-optimizate. Cu alte cuvinte, în timp ce pagina home continua să crească în ranking-uri, au scăzut ranking-urile pentru anumite pagini care au avut:

  • procent mare de anchor text identic cu cuvântul cheie pentru care era optimizată pagina (inclus și în URL-ul paginii);
  • care aveau link intern cu cuvânt cheie exact pentru care era optimizată pagina.

Referitor la Panda, după ultimul update, am observat o creștere a ranking-urilor site-urilor care aveau un CTR foarte bun în rezultatele organice. Imediat după update, site-uri care aveau calitate foarte bună și CTR-uri ridicate au avut un salt impresionant în ranking-uri (și ca urmare de trafic) de pe anumite cuvinte cheie.

Probabil că există acum căutări prin care site-uri de joasă calitate apar în top, dar acestea apăreau și până acum, deci nu este motiv să ne imaginăm că este un algoritm prost în sine; cred că anumite lucruri au nevoie de timp pentru a fi perfecționate; deci este vorba de tweaking de algoritm care va fi făcut în timp.

Ca să pun Penguin și Panda în contextul ultimelor schimbări de la Google, deduc că în următoarele mișcări, Google:

  • va oferi din ce în ce mai mult rezultate personalizate utilizatorului; cu alte cuvinte, pentru diferiți utilizatori, un site poate avea diferite ranking-uri; asta face ca SEO să se schimbe complet; felul în care reacționează utilizatorul la un listing devine parte din algoritm și deci SEO (listing-ul în sine) trebuie să răspundă unei nevoi a utilizatorului pentru ca el să reacționeze pozitiv; cred că personalizarea va avea mai mare influență în ranking decât are acum;
  • va răsplăti prin algoritm (schimbări de algoritm) site-urile de calitate, cu conținut unic și care oferă ceva valoros vizitatorilor;
  • brand-urile mari vor avea mai multe șanse decât cele mici; nu neapărat prin relevanță pentru căutări non-brand, ci prin resurse; sper totuși ca această afirmație să nu se îndeplinească. :)”

Gabriel “Krumel” Curcudel – AdvertPoint

Gabriel Curcudel

SEO Expert Krumel.ro

“Atitudinea pe care o descriam în articolul despre metodele de link building rămâne valabilă. Încă obișnuim să cumpărăm la kilogram link-uri de pe site-uri slabe. Asta pentru că în general e dificil să găsești în .ro surse de linking cu autoritate. Ziarele online, blogurile autoritare, lipsa rețelelor sociale românești, toate fac ca rezultatele la căutări să fie ușor influențabile de site-uri irelevante.

  • Google Panda și Penguin sunt actualizări și nu penalizări. Penalizarea e un efect al acestor actualizări. Practic regulile jocului s-au schimbat, ceea ce înseamnă că factorii după care ne ghidam nu mai sunt de actualitate sau au fost excluși.
  • Google Panda “reglementează” în special partea on-page. Acum e indicat să gândești în termeni utili vizitatorilor: monetizarea exagerată devine un factor negativ, structura neglijentă (filtre, căutări, funcționalități indexate) trage în jos site-urile, conținutul de slabă calitate, generat doar pentru a ieși la căutări, devine inutil.
  • Google Penguin e o completare pe partea off-page și întregește intenția celor de la Google de a direcționa atenția webmasterilor spre a face lucrurile conform specificațiilor proprii (Webmaster Guidelines). Google Penguin obligă la echilibru privind link-urile generate, de cele mai multe ori ajungându-se la abuz.

Am văzut site românești pe nișe medii cu câte 2000 de domenii care dau link, comparativ cu concurenții care abia ajungeau la 100. Acum aceste site-uri au fost penalizate.

Domenii - motive de penalizare

Link-urile sitewide nu mai sunt doar inutile, acum ele devin negative. Până acum puteai avea 3000 de pagini care trimiteau link-uri către un site, iar acestea veneau de pe 2-3 domenii, fără a fi penalizat. Acum, cu cât mai multe pagini sitewide ai, cu atât mai adânc te afunzi în SERPs. (În 2011 spuneam că ele nu sunt indicate spre folosire.)

Linkuri sitewide - motive de penalizare

Anchor textul e împărțit în 2 direcții: direcția comercială și direcția de brand. Acum, “cuvintele cheie” au sens comercial și în procente abuzive ele devin negative. “Brand” e noul anchor text cu valoare, el exprimă o recunoaștere a unei calități. În momentul în care intenția comercială e super evidentă, Google ia în considerare un abuz și declanșează o penalizare.

  • Urmează Google Skunk și Google Zebra, actualizări care vor întregi grădina zoologică cu animale în alb și negru pe care Google pare să o înființeze. :D Google Zoo

Deși unele modificări de algoritm par absurde sau se bat cap în cap, intenția lor e bună. Se încearcă o curățare a rezultatelor, mutarea intenției de manipulare a rezultatelor spre cea de  manipulare (satisfacție) a vizitatorilor, crearea de site-uri cu conținut util.

Evident, există și o parte negativă a acestor modificări. Cea mai importantă, pe care eu o văd, e cea conform căreia cei penalizați devin automat spammeri. Alta ar fi că SEO devine o activitate inutilă, afacerile își concentrează atenția spre PPC din cauza spaimei trase.

În realitate, cu bune și cu rele, SEO evoluează, se adaptează, își găsește echilibrul, își găsește noi motivații și lasă noi zone de speculat. Dar nu moare.”

Mai multe informații despre Google Penguin:

Despre autor

Cristina Andrei a scris 59 articole pe acest blog.

Global SEO & SM Manager @ Bitdefender, administrator Web Copywriter Blog.

andy May 18, 2012 at 15:21

Vad ca aici scriu cei in masura, deci nu pot sa-mi dau cu parerea, nefiind expert. Dar, exista un mare DAR pentru ca, ar fi super ok daca treburile ar sta asa in realitate, ceea ce nu se intampla. Nu am avut scaderi semnificative cu siteurile mele, insa am observat ca au disparut cei care meritau si au aparut incropeli de bloguri pe blogspot, weebly, siteuri care nu au continut si totusi sunt pe prima pagina, retele de siteuri pe acelasi IP, siteuri de anunturi, etc, toate nebuniile la care nu ma asteptam sa rankeze ever ( ca sa nu ziceti ca fabulez, dati cautare pe ”imprumuturi de bani”, ”credite rapide”, care nici URL-uri corecte nu au; in schimb au descrieri sufocate de cuvinte cheie, asta pt ca ziceati ceva de over optimizare on page). Daca asta e branding si daca 3 articole aruncate pe un blogspot de un novice, care insira numai prostii, reprezinta continut de calitate, inseamna ca am o problema grava de intelegere a conotatiei cuvintelor…Voi ce credeti? Unde ma situez cognitiv, vorbind?

Reply

Krumel May 21, 2012 at 12:40

andy, Pinguinul si Panda sint actualizari continue. Nu sint in totalitate propagate, nu sint in totalitate corecte. Asta e si motivul ptr care Google are unele scapari.

Noi incercam sa definim un best practice bazat pe ceea ce stim sau ce a fost publicat pana acum. Faptul ca Google are unele gauri nu e un lucru care sa incante pe nimeni. :)

Reply

andy May 21, 2012 at 15:22

Multmesc pentru raspuns! Cel putin inteleg ca n-am luat-o razna. :)

Reply

Farcas Gelu Danut May 23, 2012 at 13:40

Si pe mine m-au bulversat cu schimbarile. Acum nu ma refer la site-urile mele. Am vazut site-uri pe care eu (parere personala) le-am considerat de calitate, depasite “peste noapte’ de …niste site-uri care (pe mine) m-au dezamagit.
Nu stiu, dar parca in ultimul timp si la Google AdWords dau chix, cel putin de schimbarile si desele probleme cu targhetarea geografica a campaniei sunt satul! Eu contez in primul rand pe AdWords, dar nu uit nici de optimizare.
Poate ma insel, nu sunt un guru, dar mie mi se pare ca treburile merg cu mai multe greseli in ultimul timp si repara cateodata lucruri care nu erau defecte.
Istoria ne invata ca, oricat de invincibil pari la un moment dat, nu stii ce-ti rezerva ziua de maine. Poate credeti ca spun prostii acum, dar nu exista invincibili (Google nu face exceptie). Poate acum Google inseamna pentru multi internet, dar maine s-=ar putea sa nu mai fie asa.
Ma insel cumva? Timpul o va dovedi.

Reply

butcher May 25, 2012 at 14:34

Nu numai bloguri aruncate pe blogspot au relevanta, ba chiar si site-uri aparute peste noapte, pe .com, facute in special pentru afiliere, cu 0 linkuri catre ele, page rank 0, rankeaza sus in cautari. Vezi laptopuri-apple dot com

Google nu prea are ce se le faca, pentru ca sunt special “crafuite” ca sa para ca au continut unic, descrieri schimbate, inversate, cuvinte inlocuite cu sinonime. Spamul o sa fie mereu un pas inaintea goagalului.

Cat despre densitatea de cuvinte cheie, inca sunt pe aceleasi pozitii, site-uri care spameaza la greu cuvintele cheie targetate. Update-urile google, mult trambitate, nu prea au reusit sa schimbe mare lucru.

Reply

Claudiu June 1, 2012 at 15:46

@butcher
Realitatea e ca in .Ro de exemplu nisele inca nu sunt acoperite cu continut bogat si de calitate, de aceea avem un relativ haos in rankinguri…continut aparent de calitate slaba (calitate slaba zic unii, in fond trebuie sa compari pe aceeasi nisa ca sa zici ce e slab/bun).

Ce ma deranjeaza este ca totusi parca in ultima vreme au urcat foarte mult comparatoarele de preturi. Si vad doua chestii aici – IBL-uri mai valoroase, sau CTR urcat datorita rich snippets. Posibil amandoua.

Reply

Leave a Comment