8 Factori de ranking în SEO (Experiment Web Copy)

by Cristina Andrei on 10/01/2013 · 16 comments

Experiment Web Copy - Factori de ranking in SEO

Câți factori de ranking există în momentul de față în SEO – și cât de mare este impactul lor? Iată o întrebare la care orice specialist din domeniu și-ar dori un răspuns exhaustiv, preferabil din partea Google.

Cum însă algoritmul pe care ni-l dorim descifrat va rămâne cel mai bine păstrat secret al motorului de căutare, este cazul să ne obținem răspunsuri (chiar și parțiale) de altundeva.

Tocmai din acest motiv, Web Copy și-a propus să deruleze un experiment, cu ceva timp în urmă, care să permită o analiză a nivelului de influență (pe .ro) a unor presupuși factori de ranking.

Concluziile rezultate sunt cel puțin interesante.

Începuturile unui experiment SEO

Întregul experiment a avut loc chiar pe acest blog, începând cu anul 2011, fiind testați atât factori de optimizare on-page, cât și off-page.

S-a pornit, așadar, de la un domeniu cu vechime mică și autoritate în creștere (conform toolbar-ului [SEO]Moz), care beneficia de link-uri obținute în mod natural, prin intermediul conținutului publicat. Anchor textele, în marea majoritate, erau legate de numele blogului și de numele autorului.

Web Copy Link Data 30.01.2011

În alegerea cuvintelor-cheie s-a ținut cont de domeniul de activitate (SEO), precum și de componenta comercială (posibilitatea de oferire a unor servicii de optimizare). Din punct de vedere al volumului de trafic și al activității competiției de pe această nișă s-a putut estima un nivel mediu de dificultate, cea mai mare provocare fiind aceea de a nu întreprinde nici un fel de acțiuni plătite de promovare a site-ului.

Pe scurt:

  • site: WebCopywriter.ro
  • tip site: blog educativ, cu conținut exclusiv original, fără reclame, fără advertoriale, cu o frecvență redusă de publicare a articolelor
  • vechime: aproximativ 2 ani (la debutul experimentului)
  • autoritate domeniu: 36/100
  • autoritate pagină principală (home page): 43/100
  • link-uri: 4.294 de la 73 de domenii
  • anchor texte: branded (nume site, nume autor)
  • cuvinte-cheie vizate: în limba română, tangențiale domeniului de activitate (SEO), cu o componentă comercială (servicii de optimizare)
  • motorul de căutare: Google.ro
  • ranking-uri inițiale: cuvintele-cheie alese nu se aflau în top 100
  • nivel de dificultate pentru cuvinte-cheie: mediu
  • nivel competiție: mediu (activități destul de agresive de acumulare de link-uri, anchor texte optimizate)
  • tehnici SEO utilizate: optimizare on-page, obținere de link-uri optimizate neplătite
  • tool-uri SEO utilizate: [SEO]Moz toolbar, Open Site Explorer

La sfârșitul experimentului s-a obținut poziționarea în top 5 pentru cele 3 seturi de cuvinte-cheie vizate, precum și staționarea pe #1 pentru fiecare set de cuvinte-cheie pentru o anumită perioadă de timp.

Factori de ranking on-page

1. Title tag-ul

Primul factor on-page testat a fost title tag-ul paginii principale (home page), pentru care au fost alese cuvintele-cheie vizate de acest experiment.

S-a observat imediat faptul că simpla schimbare a title tag-ului (includerea cuvintelor-cheie) nu aduce o îmbunătățire consistentă a ranking-urilor. Ulterior s-a testat și modul în care amplasarea cuvintelor-cheie la începutul sau la sfârșitul title tag-ului poate influența ranking-urile.

De asemenea, s-a ales un H1 complementar title tag-ului, însă mai puțin orientat pe cuvintele-cheie vizate.

Concluzii obținute:

  • Title tag-ul trebuie să fie relevant pentru pagină, concis (sub 65 de caractere) și inteligibil pentru utilizatorul real (nu o aglomerare de cuvinte-cheie).
  • Se recomandă amplasarea cuvintelor-cheie la început, de preferat împreună cu brand-ul, însă inversarea acestora nu pare să influențeze negativ ranking-urile.
  • Se recomandă atenție în alegerea H1-ului, deoarece Google îl poate afișa în loc de title tag, în funcție de relevanța la căutări.

Exemplu: Același articol afișat în SERP împreună cu title tag (img. 1) și cu H1 (img. 2), în funcție de căutarea efectuată.

Title vs H1

2. Frecvența și calitatea conținutului publicat

Unul dintre cele mai răspândite mituri SEO, conținutul publicat cu o anumită regularitate (auto-impusă) nu aduce mari avantaje pentru ranking-uri.

Din contră, pe întreg parcursul experimentului derulat pe blog, Web Copy a avut parte de pauze de până la 6 luni în publicarea de noi articole. Acest lucru nu a avut un impact negativ asupra ranking-urilor deja obținute, care s-au menținut la nivel maxim.

Concluzii obținute:

  • Nu frecvența conținutului contează pentru SEO, ci calitatea acestuia.
  • Conținutul original și bine documentat va avea șansa de a atrage link-uri în mod natural, îmbunătățind autoritatea site-ului.
  • Acesta reprezintă, în același timp, cea mai bună protecție împotriva modificărilor importante de algoritm efectuate de Google.

3. Relevanța paginii pentru cuvintele-cheie vizate

Aici intervin mai mulți factori: cât de relevantă este pagina pentru cuvintele-cheie care îi sunt atribuite, câte pagini de pe același site tratează același subiect (keyword cannibalization) și cât de multe link-uri poate obține pagina pentru care se dorește optimizarea.

Ceea ce este important de reținut este faptul că nu trebuie forțate asocierile de cuvinte-cheie cu o pagină al cărei conținut nu susține (prin subiectul tratat) cuvintele-cheie în cauză.

Concluzii obținute:

  • Trebuie evitată competiția între paginile interne ale site-ului pentru același set de cuvinte-cheie.
  • Mai multe pagini care tratează același subiect diluează autoritatea paginii care își dorește să își îmbunătățească ranking-urile.

Factori de ranking off-page

4. Link-urile sitewide

Reprezintă, în cadrul acestui experiment, link-urile “la grămadă” obținute de pe forumuri (prin intermediul semnăturii din profil) sau de pe alte bloguri (în blogroll). Aceste link-uri au demonstrat un impact minim asupra ranking-urilor, chiar dacă anchor textele au fost bazate pe cuvintele-cheie vizate.

Concluzii obținute:

  • Link-urile sitewide nu oferă un avantaj major din punct de vedere SEO, deoarece prezintă un mare risc de spam și tind să fie devalorizate de Google.
  • Nu atrag penalizări dacă sunt acumulate în mod natural, în decursul unei perioade îndelungate, cu anchor texte care conțin brand-ul, de la site-uri relevante (din aceeași nișă sau din nișe complementare).

5. Înscrierile în directoare

S-a spus de nenumărate ori despre această metodă că nu mai funcționează. Experimentul efectuat pe Web Copy a reușit să infirme acest lucru, cu o singură condiție: înscrierea în directoare trebuie făcută gradual, cu variații de titluri și descrieri, iar site-urile alese trebuie să respecte anumite cerințe de SEO.

Mai multe detalii în articolul dedicat: “Înscrierea în directoare web – un rău necesar?

Concluzii obținute:

  • Chiar și 5 aprobări simultane ale înscrierii în directoare, pentru același anchor text optimizat, pot atrage o penalizare din partea Google. În cazul Web Copy, penalizarea de 50 de poziții în SERPs a durat o săptămână, strict pe cuvintele-cheie pentru care s-a efectuat înscrierea în directoare, după care ranking-urile au fost recuperate.
  • Efectuată corect, această metodă de link building încă poate aduce avantaje SEO, în cadrul acestui experiment reușindu-se aducerea (treptată) a cuvintelor-cheie în pagina a 2-a de rezultate a lui Google.

6. Link-urile de la site-uri cu autoritate

Cât contează un link de la un site .edu, chiar dacă nu conține cuvintele-cheie dorite pentru SEO? În mod sigur întărește autoritatea (și deci credibilitatea) site-ului, iar influența sa devine mai vizibilă după o anumită perioadă de timp.

Concluzii obținute:

  • Este foarte greu de făcut rost de un astfel de link, însă nu imposibil, în special atunci când site-ul este un brand, iar autorul său este dispus să ofere conținut spre publicare (în acest caz un interviu).
  • O metodă similară de a obține link-uri de valoare este reprezentată de guest posts pe site-uri din aceeași nișă, însă cu o autoritate și influență mult peste cea a propriului site.
  • La fel de importantă ca și link-ul obținut este autoritatea câștigată de autorul conținutului publicat pe acest tip de site-uri. Aceasta se poate traduce prin trafic, semnale sociale și link-uri suplimentare.

7. “Doza” de SEO din profilul de link-uri

Devine din ce în ce mai important să avem un profil de link-uri pentru site care conturează un brand. Anchor textele branded indică prezența unei identități puternice, care primește un vot natural din partea altor site-uri. Asocierea acestor termeni de brand cu anumite cuvinte-cheie de interes (care definesc brand-ul) poate reprezenta o modalitate mult mai bună de a face SEO.

Brand building-ul devine, așadar, o piesă de rezistență în campania SEO.

Web Copy Link Data 19.01.2013

Concluzii obținute:

  • Fără a avea pretenția atingerii unei proporții ideale, s-a observat în decursul experimentului de pe Web Copy faptul că mai mult de 2/3 din anchor textele prezente în profilul de link-uri sunt legate de numele site-ului sau de numele autorului.
  • Anchor textele optimizate (artificiale) trebuie variate, mergandu-se de la main keyword la mid & long tail. În acest mod s-a putut obține poziționarea celor 3 seturi de cuvinte-cheie în prima pagină de rezultate oferite de Google.

8. Semnalele sociale & Google Authorship

Dezbaterile asupra presupusei influențe a semnalelor sociale asupra ranking-urilor SEO au devenit din ce în ce mai aprinse în industrie. Fie că este vorba de Facebook “likes” sau Google “+1″, încă nu s-a putut demonstra o influență directă între Social Media și SEO. Ceea ce nu exclude influența indirectă, care presupune trafic trimis spre site, autoritate câștigată de conținut prin “voturile” sociale, precum și link-uri suplimentare.

În cadrul acestui experiment nu s-a observat o influență directă asupra ranking-urilor… decât la implementarea Google Authorship pentru Web Copy. Astfel, într-o perioadă scurtă de timp de la efectuarea acestei (singure) modificări, s-a putut obține top 3 pentru cuvintele-cheie vizate, iar în cele din urmă chiar prima poziție în SERP.

Web Copy #1 - 8aug'13

Mai mult, pentru setul principal de cuvinte-cheie, site-ul a staționat timp de aproximativ 5 luni pe pozițiile #1 sau #2 în Google.ro, fără aducere (artificială) de link-uri suplimentare.

În momentul scrierii acestui articol, Web Copy se află pe #4, fiind devansat de un site aparținând chiar lui Google.

Concluzii obținute:

  • Social media nu trebuie neglijată, deoarece influența ei (chiar și indirectă) este benefică pentru SEO.
  • Google Authorship consolidează autoritatea unui site din punct de vedere SEO, putând aduce îmbunătățiri vizibile și ratei de click din SERPs.

În loc de final…

Experimentul derulat pe Web Copy este departe de a fi încheiat, deoarece SEO este un domeniu care evoluează constant, iar modificările importante de algoritm sunt din ce în ce mai frecvente.

Deși și-a atins scopul inițial (de a aduce seturile de cuvinte-cheie stabilite pe primele poziții în Google), adevărata provocare în SEO este de a rămâne în top, indiferent de capriciile motorului de căutare. Iar pentru acest lucru mai sunt multe de testat – și, bineînțeles, de învățat. :)

Despre autor

Cristina Andrei a scris 59 articole pe acest blog.

Global SEO & SM Manager @ Bitdefender, administrator Web Copywriter Blog.