8 Factori de ranking în SEO (Experiment Web Copy)

by Cristina Andrei on 10/01/2013 · 16 comments

Experiment Web Copy - Factori de ranking in SEO

Câți factori de ranking există în momentul de față în SEO – și cât de mare este impactul lor? Iată o întrebare la care orice specialist din domeniu și-ar dori un răspuns exhaustiv, preferabil din partea Google.

Cum însă algoritmul pe care ni-l dorim descifrat va rămâne cel mai bine păstrat secret al motorului de căutare, este cazul să ne obținem răspunsuri (chiar și parțiale) de altundeva.

Tocmai din acest motiv, Web Copy și-a propus să deruleze un experiment, cu ceva timp în urmă, care să permită o analiză a nivelului de influență (pe .ro) a unor presupuși factori de ranking.

Concluziile rezultate sunt cel puțin interesante.

Începuturile unui experiment SEO

Întregul experiment a avut loc chiar pe acest blog, începând cu anul 2011, fiind testați atât factori de optimizare on-page, cât și off-page.

S-a pornit, așadar, de la un domeniu cu vechime mică și autoritate în creștere (conform toolbar-ului [SEO]Moz), care beneficia de link-uri obținute în mod natural, prin intermediul conținutului publicat. Anchor textele, în marea majoritate, erau legate de numele blogului și de numele autorului.

Web Copy Link Data 30.01.2011

În alegerea cuvintelor-cheie s-a ținut cont de domeniul de activitate (SEO), precum și de componenta comercială (posibilitatea de oferire a unor servicii de optimizare). Din punct de vedere al volumului de trafic și al activității competiției de pe această nișă s-a putut estima un nivel mediu de dificultate, cea mai mare provocare fiind aceea de a nu întreprinde nici un fel de acțiuni plătite de promovare a site-ului.

Pe scurt:

  • site: WebCopywriter.ro
  • tip site: blog educativ, cu conținut exclusiv original, fără reclame, fără advertoriale, cu o frecvență redusă de publicare a articolelor
  • vechime: aproximativ 2 ani (la debutul experimentului)
  • autoritate domeniu: 36/100
  • autoritate pagină principală (home page): 43/100
  • link-uri: 4.294 de la 73 de domenii
  • anchor texte: branded (nume site, nume autor)
  • cuvinte-cheie vizate: în limba română, tangențiale domeniului de activitate (SEO), cu o componentă comercială (servicii de optimizare)
  • motorul de căutare: Google.ro
  • ranking-uri inițiale: cuvintele-cheie alese nu se aflau în top 100
  • nivel de dificultate pentru cuvinte-cheie: mediu
  • nivel competiție: mediu (activități destul de agresive de acumulare de link-uri, anchor texte optimizate)
  • tehnici SEO utilizate: optimizare on-page, obținere de link-uri optimizate neplătite
  • tool-uri SEO utilizate: [SEO]Moz toolbar, Open Site Explorer

La sfârșitul experimentului s-a obținut poziționarea în top 5 pentru cele 3 seturi de cuvinte-cheie vizate, precum și staționarea pe #1 pentru fiecare set de cuvinte-cheie pentru o anumită perioadă de timp.

Factori de ranking on-page

1. Title tag-ul

Primul factor on-page testat a fost title tag-ul paginii principale (home page), pentru care au fost alese cuvintele-cheie vizate de acest experiment.

S-a observat imediat faptul că simpla schimbare a title tag-ului (includerea cuvintelor-cheie) nu aduce o îmbunătățire consistentă a ranking-urilor. Ulterior s-a testat și modul în care amplasarea cuvintelor-cheie la începutul sau la sfârșitul title tag-ului poate influența ranking-urile.

De asemenea, s-a ales un H1 complementar title tag-ului, însă mai puțin orientat pe cuvintele-cheie vizate.

Concluzii obținute:

  • Title tag-ul trebuie să fie relevant pentru pagină, concis (sub 65 de caractere) și inteligibil pentru utilizatorul real (nu o aglomerare de cuvinte-cheie).
  • Se recomandă amplasarea cuvintelor-cheie la început, de preferat împreună cu brand-ul, însă inversarea acestora nu pare să influențeze negativ ranking-urile.
  • Se recomandă atenție în alegerea H1-ului, deoarece Google îl poate afișa în loc de title tag, în funcție de relevanța la căutări.

Exemplu: Același articol afișat în SERP împreună cu title tag (img. 1) și cu H1 (img. 2), în funcție de căutarea efectuată.

Title vs H1

2. Frecvența și calitatea conținutului publicat

Unul dintre cele mai răspândite mituri SEO, conținutul publicat cu o anumită regularitate (auto-impusă) nu aduce mari avantaje pentru ranking-uri.

Din contră, pe întreg parcursul experimentului derulat pe blog, Web Copy a avut parte de pauze de până la 6 luni în publicarea de noi articole. Acest lucru nu a avut un impact negativ asupra ranking-urilor deja obținute, care s-au menținut la nivel maxim.

Concluzii obținute:

  • Nu frecvența conținutului contează pentru SEO, ci calitatea acestuia.
  • Conținutul original și bine documentat va avea șansa de a atrage link-uri în mod natural, îmbunătățind autoritatea site-ului.
  • Acesta reprezintă, în același timp, cea mai bună protecție împotriva modificărilor importante de algoritm efectuate de Google.

3. Relevanța paginii pentru cuvintele-cheie vizate

Aici intervin mai mulți factori: cât de relevantă este pagina pentru cuvintele-cheie care îi sunt atribuite, câte pagini de pe același site tratează același subiect (keyword cannibalization) și cât de multe link-uri poate obține pagina pentru care se dorește optimizarea.

Ceea ce este important de reținut este faptul că nu trebuie forțate asocierile de cuvinte-cheie cu o pagină al cărei conținut nu susține (prin subiectul tratat) cuvintele-cheie în cauză.

Concluzii obținute:

  • Trebuie evitată competiția între paginile interne ale site-ului pentru același set de cuvinte-cheie.
  • Mai multe pagini care tratează același subiect diluează autoritatea paginii care își dorește să își îmbunătățească ranking-urile.

Factori de ranking off-page

4. Link-urile sitewide

Reprezintă, în cadrul acestui experiment, link-urile “la grămadă” obținute de pe forumuri (prin intermediul semnăturii din profil) sau de pe alte bloguri (în blogroll). Aceste link-uri au demonstrat un impact minim asupra ranking-urilor, chiar dacă anchor textele au fost bazate pe cuvintele-cheie vizate.

Concluzii obținute:

  • Link-urile sitewide nu oferă un avantaj major din punct de vedere SEO, deoarece prezintă un mare risc de spam și tind să fie devalorizate de Google.
  • Nu atrag penalizări dacă sunt acumulate în mod natural, în decursul unei perioade îndelungate, cu anchor texte care conțin brand-ul, de la site-uri relevante (din aceeași nișă sau din nișe complementare).

5. Înscrierile în directoare

S-a spus de nenumărate ori despre această metodă că nu mai funcționează. Experimentul efectuat pe Web Copy a reușit să infirme acest lucru, cu o singură condiție: înscrierea în directoare trebuie făcută gradual, cu variații de titluri și descrieri, iar site-urile alese trebuie să respecte anumite cerințe de SEO.

Mai multe detalii în articolul dedicat: ”Înscrierea în directoare web – un rău necesar?

Concluzii obținute:

  • Chiar și 5 aprobări simultane ale înscrierii în directoare, pentru același anchor text optimizat, pot atrage o penalizare din partea Google. În cazul Web Copy, penalizarea de 50 de poziții în SERPs a durat o săptămână, strict pe cuvintele-cheie pentru care s-a efectuat înscrierea în directoare, după care ranking-urile au fost recuperate.
  • Efectuată corect, această metodă de link building încă poate aduce avantaje SEO, în cadrul acestui experiment reușindu-se aducerea (treptată) a cuvintelor-cheie în pagina a 2-a de rezultate a lui Google.

6. Link-urile de la site-uri cu autoritate

Cât contează un link de la un site .edu, chiar dacă nu conține cuvintele-cheie dorite pentru SEO? În mod sigur întărește autoritatea (și deci credibilitatea) site-ului, iar influența sa devine mai vizibilă după o anumită perioadă de timp.

Concluzii obținute:

  • Este foarte greu de făcut rost de un astfel de link, însă nu imposibil, în special atunci când site-ul este un brand, iar autorul său este dispus să ofere conținut spre publicare (în acest caz un interviu).
  • O metodă similară de a obține link-uri de valoare este reprezentată de guest posts pe site-uri din aceeași nișă, însă cu o autoritate și influență mult peste cea a propriului site.
  • La fel de importantă ca și link-ul obținut este autoritatea câștigată de autorul conținutului publicat pe acest tip de site-uri. Aceasta se poate traduce prin trafic, semnale sociale și link-uri suplimentare.

7. “Doza” de SEO din profilul de link-uri

Devine din ce în ce mai important să avem un profil de link-uri pentru site care conturează un brand. Anchor textele branded indică prezența unei identități puternice, care primește un vot natural din partea altor site-uri. Asocierea acestor termeni de brand cu anumite cuvinte-cheie de interes (care definesc brand-ul) poate reprezenta o modalitate mult mai bună de a face SEO.

Brand building-ul devine, așadar, o piesă de rezistență în campania SEO.

Web Copy Link Data 19.01.2013

Concluzii obținute:

  • Fără a avea pretenția atingerii unei proporții ideale, s-a observat în decursul experimentului de pe Web Copy faptul că mai mult de 2/3 din anchor textele prezente în profilul de link-uri sunt legate de numele site-ului sau de numele autorului.
  • Anchor textele optimizate (artificiale) trebuie variate, mergandu-se de la main keyword la mid & long tail. În acest mod s-a putut obține poziționarea celor 3 seturi de cuvinte-cheie în prima pagină de rezultate oferite de Google.

8. Semnalele sociale & Google Authorship

Dezbaterile asupra presupusei influențe a semnalelor sociale asupra ranking-urilor SEO au devenit din ce în ce mai aprinse în industrie. Fie că este vorba de Facebook “likes” sau Google “+1″, încă nu s-a putut demonstra o influență directă între Social Media și SEO. Ceea ce nu exclude influența indirectă, care presupune trafic trimis spre site, autoritate câștigată de conținut prin “voturile” sociale, precum și link-uri suplimentare.

În cadrul acestui experiment nu s-a observat o influență directă asupra ranking-urilor… decât la implementarea Google Authorship pentru Web Copy. Astfel, într-o perioadă scurtă de timp de la efectuarea acestei (singure) modificări, s-a putut obține top 3 pentru cuvintele-cheie vizate, iar în cele din urmă chiar prima poziție în SERP.

Web Copy #1 - 8aug'13

Mai mult, pentru setul principal de cuvinte-cheie, site-ul a staționat timp de aproximativ 5 luni pe pozițiile #1 sau #2 în Google.ro, fără aducere (artificială) de link-uri suplimentare.

În momentul scrierii acestui articol, Web Copy se află pe #4, fiind devansat de un site aparținând chiar lui Google.

Concluzii obținute:

  • Social media nu trebuie neglijată, deoarece influența ei (chiar și indirectă) este benefică pentru SEO.
  • Google Authorship consolidează autoritatea unui site din punct de vedere SEO, putând aduce îmbunătățiri vizibile și ratei de click din SERPs.

În loc de final…

Experimentul derulat pe Web Copy este departe de a fi încheiat, deoarece SEO este un domeniu care evoluează constant, iar modificările importante de algoritm sunt din ce în ce mai frecvente.

Deși și-a atins scopul inițial (de a aduce seturile de cuvinte-cheie stabilite pe primele poziții în Google), adevărata provocare în SEO este de a rămâne în top, indiferent de capriciile motorului de căutare. Iar pentru acest lucru mai sunt multe de testat – și, bineînțeles, de învățat. :)

Despre autor

Cristina Andrei a scris 59 articole pe acest blog.

Global SEO & SM Manager @ Bitdefender, administrator Web Copywriter Blog.

Tudor October 2, 2013 at 13:57

Felicitari pentru publicarea acestui studiu. De astfel de exemple avem nevoie si nu de povesti preluate din pdf-uri trimise pe email.

Reply

Cristina Andrei October 2, 2013 at 15:43

Mulțumesc. :)
Ca o confirmare suplimentară în ceea ce privește cele observate de mine despre Google Authorship, noul update de algoritm “Hummingbird” se pare că pune și mai mult accent pe conținut și pe identitatea autorului.
Mai multe detalii aici: http://www.searchenginejournal.com/3-ways-content-will-affected-googles-latest-hummingbird-update/71473/

Reply

Ela October 2, 2013 at 16:35

Foarte interesant. Am mai gasit o prezentare de-a lui Cristian Serban care arata si ea niste lucruri bazate pe teste: http://www.slideshare.net/serbancristianconstantin/dos-donts-in-afiliere-si-seo-cu-serban-cristian , poate va e utila si voua. Zi frumoasa

Reply

Mihai October 2, 2013 at 22:51

Interesant articol, mai ales partea cu keyword cannibalization. Multe persoane ignora acest aspect si din pacate e relativ greu de automatizat o verificare de acest gen pentru un site mare (10-100k pagini).

Legat de Authorship, din pacate John Mueller a explicat saptamana trecuta faptul ca Authorship-ul inca nu este folosit in algoritmul de search: http://www.virante.org/blog/2013/09/29/google-authorship-ranking-factor-yet/

Exista posibilitatea influentei indirecte prin cresterea CTR-ului datorita pozei autorului, dar nu cred ca ar fi un factor atat de important.

Cred insa ca lucrurile se vor schimba. O analiza interesanta realizata de Ian Lurie (Portent) legata de cum ar putea Google sa foloseasca Authorship si din ce motive: http://www.portent.com/data/dispersed-citation/

Reply

Cristina Andrei October 12, 2013 at 18:35

Foarte bune link-urile spre articole.
Bineînțeles că nu sunt confirmări oficiale în ceea ce privește AuthorRank, însă ce am observat eu până acum mi se pare mai mult decât o coincidență.
Oricum, experimentul continuă. :)

Reply

Fărcaş Gelu Dănuţ October 3, 2013 at 23:03

Vă mulţumesc pentru ca ne-aţi împărtăşit rezultatele experimentului.
Multă lume (inclusiv eu, în trecut) trec cu vederea canibalizarea cuvintelor cheie (scuze, nu-mi plac englezismele ;) , in plus am făcut rusă la şcoală ;) )
Eu m-am ocupat mai mult de site-uri pentru firme de constructii, mobilă, tractări auto, etc., “chestii” mai aride, unde (poate greşesc), lumea nu este atât de interesată de autorul ite-ului, de acceea am neglijat authorship-ul (nu-mi plac englezismele ;) ).
Citind acest post, mă gândesc la faptul că poate am greşit şi o să încerc să văd ce se schimbă dacă îl folosesc.

Reply

Mihaela Bisog November 1, 2013 at 15:23

Felicitari pentru acest articol! Este foarte bine structurat si prezentat!
M-as bucura daca l-ar citi si oamenii de business ca sa inteleaga ca SEO in mare parte inseamna experienta si practica.

Reply

Cristina Andrei November 3, 2013 at 12:32

Mulţumesc, Mihaela.
Mă interesează să îl citească în primul rând oamenii din comunitatea noastră SEO, deoarece văd multe opinii (eronate) prezentate ca informații (verificate) în articolele publicate.

Reply

butcher November 4, 2013 at 16:28

Am intrat din reflex pe webcopywriter.ro, nu ma asteptam sa gasesc un articol nou, credeam ca a murit blogul :)

Sau cele 6 luni de inactivitate au facut parte intentionat din experiment ? :)

Foarte bine punctati cei 8 factori! Congrats!

Reply

Cristina Andrei November 5, 2013 at 22:08

Din păcate, nu prea mai am timp liber la dispoziție pentru a mă ocupa de blog. Dar SEO fac zi de zi, așa că sunt multe lucruri de testat – și uneori de exemplificat. :)

Reply

andrei November 13, 2013 at 16:30

Bună :) Dacă după ultimul Pinguin (2.1), mai ai curajul să-ți înscrii site-ul în directoare înseamnă că stai bine cu inima ;)

Reply

Colteanu January 27, 2014 at 22:59

In decursul acestui articol am invatat foarte multe lucruri, de care nu auzisem niciodata. Ai un blog de nota 20 ! Nu ma asteptam ca o persoana sa scrie atat de bine si sa ofere atat de multe informatii. Voi frecventa blog-ul tau in fiecare zi si promit ca voi lasa un comentariu la fiecare articol. Inca odata felicitari !

Reply

George April 28, 2014 at 09:11

Multumim pentru impartasirea experientei cu acest blog. Foarte bun si foarte interesant articolul dar ceea ce conteaza mai mult este ca a fost scris din experienta si nu din vorbe aflate pe alte site-uri.

Reply

Farcas Gelu Danut July 6, 2014 at 13:34

Revin cu placere de multe ori pe acest blo, pe langa informatiile de specialitate foarte utile, este si foarte placut de citit, chiar si de cei care nu sunt in domeniu.
Stiu ca nu este timp, dar (poate) cateva randuri postate pe blog ar din cand in cand ar mentine treaza atentia vizitatorilor, care ar reveni aici pentru noutati.
Acum ce sa zic, dumneavoastra va stiti prioritatile, blogul nu cred ca este monetizat cumva, asa ca nu va aduce foloase materiale, fiecare munceste pentru bani, este normal, nu putem avea noi pretentii.
V-ati gandit la o monetizare a lui, eventual la continut disponibil contra cost, protejat prin parola? Sau ceva gen newsletter contra cost (stiu ca s-a mai facut)?

Reply

Cristina Andrei July 6, 2014 at 14:31

Mulțumesc. Într-adevăr, blog-ul nu este monetizat (și nici nu va fi vreodată), însă nu acesta a fost scopul său.
A fost scris din dorința mea de a învăța și testa cât mai multe în SEO, iar dacă pe parcurs a reușit să îi învețe ceva util și pe vizitatorii săi, cu atât mai bine.
Voi încerca să revin cu articole noi, atât cât timpul mi-o va permite. Fac SEO în fiecare zi, este un job full-time, deci ar fi lucruri noi de povestit. :)

Reply

Leave a Comment